2007/04/21

GARAPENAREN ETAPAK

Ondoren, dislexiaren garapen etapetako ezaugarriak ikusiko dozuez. Irakasleontzako erabilgarriak dira, euren bidez jakin daikegulako dislexia daukan. Zalantza hori badaukagu berehala eskolako laguntzara joko dogu.

Hiru etapa aztertuko dodaz:


  1. Haur Hezkuntzako umeak (3-6 urte)

  2. 9 urtera arteko umeak

  3. 9-12 urte bitarteko umeak


  • Haur Hezkuntzako umeak (3-6 urte)

- arazo dislexikodun historia familiarra (guraso, neba-arreba,...)


- argitasunez hitz egiten ikasteko atzerapena


- fonetikagaitik antzeko diran hitzen ahoskeran nahasketak


- gauzen multzoen izenak gogoratzeko gaitasun falta: koloreak


- espazioaren orientazioagaz zerikusia dauan hiztegian nahasketa


- arrazoi bariik, eskolan egun "onen" eta "txarren" alternantzia


- trebetasuna eraikuntzarako eta, objektu eta jolas teknikoetan


- errimak ikasteko zailtasunak


- bardin edo antzeko errimatzen daben berbekaz zailtasunak


- sekuentziakaz zailtasunak


- atzerapena egituraketan eta gorputz eskemaren ezagutzan


- ariketa sentsoriozeptiboak egiteko zailtasuna: kolreen desbardinketa, formak, tamainak, posizioak,...


- hutsegite motrizak. Esku lanetan eta grafian abilezia gitxi


- alderantzizkatutako mugimendu grafikoak (grafia erlojuaren orratzen kontrako zentzuan)



  • 9 urtera arteko umeak

- idazten eta irakurtzen ikasteko zailtasun zehatza


- zenbakiak ispiluan idazteko joera


- eskuma eta ezkerra diferentziatzeko zailtasuna


- alfabetoa eta biderketa tablak ikasteko zailtasuna


- arreta eta kontzentrazio falta


- jarrera arazoen agerpena ondo ez egindako ariketen aurrean


- irakurketan erritmo falta


- irakurketa prozesuan arnasa hartzeko sinkronia falta


- puntuazio ikurrak ez errespetatu


- irakurtzen denbora luzatzean, akatsak ere era progresibo baten gehitzen doaz


- irakurtze prozesuan lerro saltoak egin eta jarraipena galdu bista testutik altxatzean



  • 9-12 urte bitarteko umeak

- akats jarraiak irakurketan


- ulermenean hutsarteak


- hizki omisioak idazmenean eta ordenaren nahasketa


- etxean eta eskolen antolaketarik ez


- arbelean eta koadernoan kopiatzeko zailtasunak


- instrukzio oralak jarraitzeko zailtasunak


- beragan konfiantza gehitu eta frustrazioan gehitu


- hizkuntza idatzian eta ahozkoan ulermen arazoak


- jarrerazko arazoak: inpultsibitatea, arreta falta,...


- espazio eta denboraren desorientazioa


- azalpen orala ez oso arina


Azkenik, dislexikoek dabezan ezugarri orokorrak aipatuko dodaz:


- asimetria falta hemisferio zerebralen artean. Hemisferio biak simetrikoak dira


- hemisferio biak lotzen dauzan substantzia masaren tamaina handiagoa da


- Planum Temporale-a, entzuteko informazioaren trataeraz arduratzen dana, ezker hemisferioa handiagoa da


- azal parietalaren simetria. Bertan, berehalako oroimena (B.O.) gordetzen dogularik


- oinarrizko unitate linguistikoen prozeduran hutsuneak (fonema)


- koefiziente intelektuala normala edo askotan altua

No hay comentarios: