2007/04/26

ARIKETA EREDUAK

Ondoren aurkeztuko diran ariketak hizkuntza idatziaren irakaskuntzan agertzen diran akatsak ekiditeko eta zuzentzeko oinarrizko materiala da: fonema omisioak, silaben alderantzizkatzea, fonemen ordezkapena, berben banaketa, disortogragiak,...

Material hau irakurketa eta idazmenaren edozein irakaskuntza metodogaz erabili daiteke. Eusten dauzan arrazoi pedagogikoen artean; ikaslearen autoerreflexioren garapena, ereduen diskrimiazio bisualean entrenatzea, prozesatutako informazioa modu analitiko eta sintetiko batez egitea eta irakaskuntza orokortzea dagoz.
Eredutzat jarriko dodazan ariketak L.H.ko 2. eta 3. ziklorako bideratuta dagoz.

Orientazio metodologikoak:
1. Eredu egokien artikulazio enfatikoa:silabak/ berbak/esaldiak.

2. Silaba/berba eta esaldien idazmen eta irakurketa bateratua.

3. Jasotako irakaskuntzetatik barriro hezteko jardueren grabazioa.

4. Ikaslearen autozuzenketa, berrikuste prozeduren bidez.

5. Lan kooperatiboak, beste ikaskide bategaz, motibazioa gehitu daike.

6. Diktaketa autozuzenduek ikaslearen testu idatzien autoebaluazioa sustatzen laguntzen dabe eta ondorioz, balio didaktiko altua dabe.

7. Ikaslearen autoberbalizazioek balio pedagogiko garrantzitsudunak dira. Adb,: "lehenengo r imini behar dot eta gero a", hitz hau b-gaz da",...


Orientazio metodologiko zehatzak:

1. Fonema/letren omisioa. Omititzen diran fonemak: l,n,r,s kontsonante baten aurrean agertzean.

2. Alderantzizkatutako silabak. Gehienetan bl,br,cl,cr,dr,... soinuekaz gertatzen da.

3. Hitzen banaketa eta eranskinak.

4. Disortografiak

- Inguratu bla silaba borobil batez.

bla bla baf bla bla lbl bal bal

bal lab bla bla bll lfl bal bla

fal las sal alb bal bla bla bla

bla bal bal lba lba alb bal bla


- Silaba bardinetik hasten diran hitzak alkartu eta esaldiak bete. blusa bolsa

*Lleva una ................ de color b................ balsa bulto
*Navegaban en una ...................... bolso bloque
*Vivio en un .................. de viviendas baldosa bolsillo
*En el b............... llevo un b.............. pequeño bloc balcon
*Hay una .................. en el suleo que esta rota blanco blando
*El c................. es de color ......................... belga blancura
*Voy a la .................... de tercero calcetin clase
*Las abejas revolotean en la .................... colmena culpa *La ........................ no ha sido tuya clavo clavel
*Esta flor es un ............................. colmillo clima
*Los tigres tienen unos ...................... muy afilados

- Testua irakurri eta cr daben berbak inguratu.

Cristobal y Crispin creian que Cristian estaba jugando en el cruce de la calle de la Cruz con su amiguete Pancracio. En la calle se cruzo de pronto un hombre que era el cristalero que, creyendo que nadie cruzaba en ese momento, tropezo y rompio el cristal que traia. Mientras, Cristobal y Crispin jugaban con sus cromos. Cristina y Carmen se acercaron hasta la cruz del cruce y les cambiaron los cromos repetidos que habian recortado.Cristobal se hizo un pequeño corte con la cremallera del pantalon y Crispin le puso crema desinfectante. Gero, dun berba batzuk aukeratu eta esaldiak eratu.

- Osatu berbak cla, cle, cli, clo, clu edo cal, col, cul, cel, cil erabiliz. a........mar / an.............. / a..........rado / cara........... / in..........nar te........do / re.........mar /...........mar / a.........rado / re............ta

- Hitzak banatu eta esaldiak eratu.

ellas/ellos/yo/tu/se/enEllasepeina

Tuyyoestudiamos

Ellosseesperan

Tuyellascantais

Ellasefue

Tuleesenellibro

Ellavaenlabici

Ellosyasevanacasa

- Kontsonante errepikatuaren soinua ahoskatu eta berbak era egokian idatzi.

tar .................... tento ....................
gassss to .................... connnn tenta .....................
tado .................... tenedor ....................

- Ereduan agertzen diran letra multzoak azpimarratu eta gero, idatzi.
trans --> rtsan/ tarns/ trans/ tarns/ trans/ trans
..........

pral --> rpal/ palr/ pral/ plpa/ pral/ larp --> ..........
cres --> resc/ cres/ resc/ cres/ recs/ cres --> ..........


- Irudi honeen izena idatzi.

................................









.......................










.................................







  • Dislexika bategaz izandako alkarrizketa:


Ipuin bat irakurtzean egindako akats batzuk: desesperada-desamparada (sinonimoa erabili), podemos-comemos (antzeko berbak), chaqueta-caqueta ( ch-c soinua), pertenecia- pretendia (antzeko berbak), señor-sellor/sueño-suello (ñ=ll/y=ñ).
Bera irakurtzean... hitzez hitz irakurtzen dau,beraz bere ikusmen alorra ez da zabala. Dedukzio asko egiten dauz eta sinonimoen erabilera egokia (askotan egiten dau eta harritzekoa da). Hitz banaketetan arazoak eukitzen dauz. Zuzentzen deutsazunean egindako akatsa ondo esanda errepikatzen dau (ona da). Atzamarraren laguntzagaz hobeto irakurtzen dau; ez da irakurketan galtzen. Altuan irakurtzea hobeago da horrela, bere ahotsa entzuten dau eta beraz, zuzenketak egin daikez.


Nik hasieran pentsatzen neban irakurtzean akatsak eukinda, gero ez leukela ezer ulertuko. Eta ez da horrela; ipuina edo testua primeran laburtzen dau. Harrigarria da!
Ikasteko... hitz gakoetaz baliatzen da, memoria oso ona dau. Eskemak erabiltzen doguz, beharrezkoak ez diran hitzak ez doguz idazten. Hitz larriak ez dira erabiltzen euren antzekotasunak nahasketa suposatzen daulako.
Ordenagailuagaz primeran konpontzen da, horrela ez dau inolako arazorik. Logopedan ordenagailuaz baliatzen da: diktaketak (gorrotatzen dauz, baina aurrerakuntza ikaragarriak izan dauz eta horrek asko motibatzen dau) egiten dauz soinua identifikatuz, marrazkia eta irudiaren identifikazioa eta gero izena iminteko ariketak, zopa-letrak,...


Eta bere esperientziaz esandakoa... klasean, hasieran, txarto pasatzen eban. Irakasleak irakurtzeko esaten eutsanean besteak kexaka hasten ziran. Orain bere kideak bere arazoaz jakitun dagozanez ez dabe kexarik egiten, eta askotan lagundu egiten dabe. Batzutan, beste kide bategaz irakurtzen dau era ozenean.
Irakasleak ez dau inoiz irakurtzera behartu, baina berari ez jako inporta altuan irakurtzea. Irakasleak ez deutso inoiz barregarri itzi, kontrara.

Nik galdetu neutsan zer gurago eban: ozen irakurri, beste bati entzun edo baxuan irakurri eta, beste bati entzutea gurago ebala erantzun eustan.

Eta gurasoak... ondo daroe euren alabaren arazoa. Lehenengo momentutik esan deutsie zer eukan eta ez deutsie ezer leporatzen. Gainera, oraingo notekaz oso pozik dagoz eta umearen esfortzua ikusten dabenez ezin dira ezertaz kexatu.

No hay comentarios: